e-Books online verkopen

vrouw leest ebook terwijl ze koffie drinkt
Gepubliceerd: 26 februari 2022
Bijgewerkt: 25 september, 2022

E-books online verkopen is niet gemakkelijk geld verdienen en het is niet voor iedereen weggelegd. Maar als je al geld verdient als freelanceschrijver of op zoek bent naar andere manieren om geld te verdienen met bloggen, dan is het publiceren van een e-book een geweldige manier om je bedrijf uit te breiden.

Wie zou e-Books moeten schrijven en verkopen?

Een e-book schrijven is een geweldige manier om geld te verdienen met bloggen of om een nieuwe manier te proberen om wat bij te verdienen.

Je hoeft geen professioneel schrijver te zijn, geen perfecte grammatica te hebben of enige publicatie-ervaring te hebben om geld te verdienen met de verkoop van e-books, maar er zijn wel een paar criteria om te overwegen:

Je bent een materiedeskundige. Voor non-fictie e-books hoef je geen schrijfexpert te zijn, maar je moet wel een expert zijn in het onderwerp waar je over schrijft. Fictie schrijvers moeten zeer goed op de hoogte zijn van hun genre.

Je hebt veel te vertellen. Als je zelf publiceert, kun je je boeken zo lang of kort maken als je zelf wilt. Dat gezegd hebbende, mensen zullen niet blij zijn als je boek de lengte heeft van een blogpost. Als je van plan bent je boek te verkopen, moet het minstens 20.000 woorden zijn voor non-fictie. Fictie e-books moeten rond de 40.000 tot 50.000 woorden zijn.

Je kunt de focus behouden. Als je boek daarentegen 30.000 woorden bevat die je op meerdere, los van elkaar staande raaklijnen voeren, heb je je lezers niet geholpen of vermaakt. Je moet in staat zijn om een duidelijke en nuttige focus te behouden om een boek te maken dat indruk maakt. En voor fictieboeken moet je ervoor zorgen dat je een solide plot hebt dat lezers gemakkelijk kunnen volgen.

Je hebt een kleine hoeveelheid geld om in het project te investeren. Self-publishing is goedkoop, maar in de meeste gevallen is het niet gratis. U zult op zijn minst een paar honderd dollar willen begroten voor het project, zelfs als je van plan bent je boek gratis weg te geven. Als dit redelijk klinkt, dan is je bedrijf misschien klaar om te profiteren van een zelf gepubliceerd e-book.

eBooks schrijven en ontwerpen

Het eerste deel van geld verdienen met e-books is het maken van een e-book, maar je moet uitzoeken wat voor soort e-book je gaat maken. Er zijn twee soorten: e-books die je gratis weggeeft of e-books die mensen vooraf kopen.

Degene die je gratis weggeeft zijn over het algemeen een bonus die je aanbiedt om iemand te verleiden zich aan te melden voor je e-mail lijst zodat je ze later een hoger geprijsd product of dienst kunt verkopen.

Dit hoeft geen product van duizend dollar te zijn. Dana Shultz van Minimalist Baker doet dit door een gratis e-book aan te bieden met 20 van haar populairste recepten. Zo kunnen nieuwe lezers meteen zien wat ze van haar website kunnen verwachten en worden ze gestimuleerd om haar volledige kookboek te kopen.

De e-books die mensen vooraf kopen worden meestal aan een hogere standaard gehouden. De lezer is waarschijnlijk zeer geïnteresseerd in het onderwerp of een productieve lezer, en je zult veel meer werk moeten steken in dit soort boeken.

Het is aan je om te beslissen welk soort boek je wilt schrijven op basis van wat je einddoelen zijn. Als je een dure cursus of dienst wilt verkopen, dan is het aanbieden van een gratis boek een goede manier om je doelgroep op je email lijst te krijgen. Als je winst wilt maken met e-books, dan zal je strategie zijn om boeken van hoge kwaliteit te maken die ervoor zorgen dat lezers terug blijven komen.

Er zijn betaalde cursussen zoals Geld verdienen met e-books van Michelle Jackson die je door het proces leiden van het bepalen van je onderwerp, het schrijven en bewerken van je boek en het ontwikkelen van een marketingstrategie, maar je kunt ook beginnen met deze stappen.

1. Stel een budget op.

Beslis hoeveel je wilt of kunt investeren in je e-book. U kunt overal van een paar honderd dollar tot tienduizenden dollars uitgeven om je e-book te schrijven, te publiceren en te lanceren, dus bedenk wat je kunt uitgeven en toch winstgevend kunt blijven.

Wanneer je je budget bepaalt zijn er twee uitgaven die je voorrang moet geven boven andere: redactie en omslagontwerp. Als je die eenmaal gedekt hebt, kan de rest van je budget aan andere dingen besteed worden.

Elk goed boek heeft een goede redacteur nodig, maar je hebt misschien ook een proeflezer nodig. Als je een krap budget hebt, kun je proberen een redacteur te vinden die beide doet. Voor een manuscript van 50.000 woorden heb je een budget van $ 200 tot $ 1000 of meer nodig.

Zelfs als je een origineel en creatief boek hebt geschreven met perfecte teksten, heb je ook een boekomslag van hoge kwaliteit nodig. Omdat mensen een boek beoordelen aan de hand van de kaft, kan een rudimentaire of onaantrekkelijke kaft lezers doen denken dat de inhoud ook van slechte kwaliteit is. Probeer ergens tussen de $100 en $400 of meer te budgetteren om een grafisch ontwerper te betalen om je boekomslag te maken.

Als je geld over hebt in je budget, kun je dat besteden aan zaken als advertenties, opmaak en andere boekgerelateerde uitgaven.

2. Onderzoek en kies een onderwerp.

Iedereen wil hier beginnen, maar het moet op de tweede plaats komen. Omdat een boek een investering van tijd en geld is, moet je je budget kennen en onderzoek doen voordat je een onderwerp kiest.

Als je een fictieschrijver bent, onderzoek dan het genre dat je wilt gaan schrijven om erachter te komen wat lezers kopen, welke stijlfiguren ze leuk vinden, en lees recensies van soortgelijke boeken. Dit zal je helpen erachter te komen hoe je aan de verwachtingen van lezers kunt voldoen of deze kunt overtreffen, of iets kunt creëren dat in dat genre lijkt te ontbreken.

Als je van plan bent non-fictie te schrijven, moet je ook een vergelijking maken van je onderwerp met enkele bestsellers. Maar het is net zo belangrijk om na te denken over wat je buiten het boek om wilt verkopen. Dit zal je helpen je als een expert te positioneren wanneer je dat product of die dienst verkoopt.

3. Schrijf het e-book.

Maak een schets en schrijf een ruwe schets die een uitgebreide bron of boeiend verhaal maakt. Het klinkt eenvoudig, maar dit is waar de meeste mensen die denken over het schrijven van een boek overweldigd raken. Het is intimiderend om te denken aan het schrijven van een heel boek, en veel schrijvers blijven steken bij deze stap.

Maar zo hoeft het niet te zijn. Ruwe schetsen worden niet voor niets als ruw beschouwd. Schrijf het boek zo goed mogelijk volgens je schets, maar denk er niet te veel over na. Je hebt genoeg tijd om het boek te verbeteren als het eenmaal bij je redacteur ligt.

4. Feiten controleren, zelf redigeren en een redacteur inhuren.

Dit is het moment waarop je boek van goed naar geweldig gaat. Voordat je het naar je professionele redacteur stuurt, moet je het zelf nakijken en feiten checken voordat je het manuscript in iemand anders handen legt.

Je redacteur zal je boek dan doornemen om correcties aan te brengen en verbeterpunten aan te wijzen. Nadat het is geredigeerd, moet je het doorlezen om te controleren of het leest zoals je wilt, of alles klopt, en voor fictieboeken, of het plot logisch is en geen gaten vertoont.

5. Formatteer het e-book.

Er zijn verschillende formaten waar je boek in moet staan voor verschillende platforms. Over het algemeen is een PDF het absolute minimum; dit formaat is prima voor gratis e-books en e-books die op je website verkocht worden. Als je wilt dat lezers er toegang toe hebben op een e-reader, dan heeft je een Mobi versie nodig voor Kindle en een ePub versie voor alle andere apparaten.

Je kunt de opmaak van je boek uitbesteden of, als je van plan bent veel boeken te schrijven, investeren in opmaaksoftware zoals Scrivener of Vellum.

6. Ontwerp een omslag voor je e-book.

Als je boek gratis is, kun je ermee wegkomen om je eigen omslag te ontwerpen met een gratis online omslagmaker of met een gratis webgebaseerd ontwerpprogramma zoals Canva. Maar als je wilt dat mensen je boek kopen, zul je waarschijnlijk een grafisch ontwerper in de arm willen nemen om een aantrekkelijke omslag te maken.

Als je niet het budget hebt voor een grafisch ontwerper, maak je dan geen zorgen. Je kunt een betaalbare omslag krijgen bij 100 Covers of Fiverr of betaal iets meer voor meer opties bij 99Designs.

7. Zoek bètalezers.

Bètalezers zijn mensen uit je doelpubliek die je boek lezen en terugkoppeling geven voordat het boek beschikbaar is voor verkoop, zodat je nog wat laatste bewerkingen of aanpassingen kunt maken. Deze lezers zullen ook recensies over het boek achterlaten, wat kan helpen bij de presales cijfers en de winst.

Als je een publiek hebt via je blog of socialmediaplatforms, zou het makkelijk moeten zijn om beta lezers aan te trekken met het aanbod van een gratis boek. Als je vanaf nul begint en geen publiek of platform hebt, kun je bètalezers een cadeaubon of een andere beloning geven nadat ze terugkoppeling en een recensie hebben ingestuurd.

eBooks online verkopen

Nu komt het leuke gedeelte je e-book verkopen. Er zijn verschillende stappen die je moet doorlopen om ervoor te zorgen dat je boek door lezers wordt gezien en gekocht.

8. Kies een verkoopplatform.

De beste plaats om eBooks online te verkopen hangt af van je doelen. De meeste schrijvers zullen ervoor kiezen om hun boeken op Amazon of op hun eigen website te verkopen. Als je een fictieschrijver bent of net begint, is het belangrijker om ogen op je boeken te krijgen dan om 100% van de opbrengst te krijgen. Daarom is het waarschijnlijk de beste optie om je boek in te schrijven in het KDP Select programma van Amazon.

Wanneer je ervoor kiest om je boek in te schrijven in KDP Select, stemt je ermee in om het digitale formaat van dat boek exclusief via Amazon beschikbaar te stellen. Met KDP Select komt je boek onder de aandacht van duizenden lezers die zijn geabonneerd op Kindle Unlimited en krijgt je toegang tot extra tools om geld te verdienen en promotie te voeren.

Echter, als je een non-fictie schrijver bent of je hebt al een groot publiek opgebouwd, kun je meer verdienen door te leren hoe je e-books op je eigen website kunt verkopen. U kunt ook een e-commerce extensie zoals Shopify of Easy Digital Downloads gebruiken.

9. Prijs je e-book.

Je hoeft niet veel te vragen voor je boek om een leuke bijverdienste te hebben. Als je $2.99 vraagt voor een boek op Amazon, het minimumbedrag dat je moet vragen om 70% van de royalty's te ontvangen, verdien je $2.10 per boek. Als je vijf boeken per dag verkoopt, verdien je 315 dollar per maand. Als je een vervolg schrijft op dat boek dat ook vijf boeken per dag verkoopt, is dat 630 dollar per maand.

Na een paar jaar schrijven, kun je makkelijk 15 boeken hebben. Als ze allemaal goed geschreven zijn en een mooie omslag hebben, kun je verwachten dat je bijna $5.000 per maand verdient aan de verkoop van boeken.

Als alternatief zou je hetzelfde doel kunnen bereiken als je je boek op je website zou verkopen voor $11, waarbij je slechts $0,50 cent transactiekosten betaalt en er één per dag verkoopt.

10. Vermarkt je e-book.

Wanneer je een deal voor je boek hebt, kun je betalen om het in een nieuwsbrief met dagaanbiedingen te laten opnemen, zoals die van BookBub of Bargain Booksy. Je kunt je boek ook onder de aandacht brengen door als gastschrijver op blogs te verschijnen, je hand uit te steken naar boekbloggers, een boekcampagne op Instagram te maken of geïnterviewd te worden in relevante podcasts.

Advertenties op Facebook of Amazon zijn ook geweldige manieren om je boek op de markt te brengen; zorg er alleen wel voor dat je het publiek zo gericht mogelijk houdt.

11. Werk samen met affiliates.

Je kunt meer nieuwe ogen op je boek krijgen door andere auteurs en contentmakers te stimuleren om je boek met hun publiek te delen. Je kunt ze een deel van je verkoop aanbieden of ze een vast aantal boeken geven om weg te geven aan hun publiek.

Het verkoopplatform dat je kiest moet een optie hebben om affiliate links te maken, zodat het makkelijk is om bij te houden wie wat verdiend heeft. Amazon heeft deze optie, net als e-commerce platforms zoals SendOwl.

Lees hier meer over affiliate marketing

12. Bied een freebie aan voor leads.

Of je nu fictie of non-fictie schrijft, je wilt je lezers op je e-maillijst krijgen om er zeker van te zijn dat ze als eerste weten wanneer je een nieuw boek of product uitbrengt. Een goede manier om dit te doen is door een relevant gratis aanbod te doen, zoals een kort webinar of een bonushoofdstuk, in ruil voor het e-mailadres van de lezer.

U kunt een e-mailmarketingdienst zoals ConvertKit of MailChimp gebruiken om landingspagina's te maken en om downloads op te slaan en te verzenden wanneer mensen zich aanmelden.

Marketing van je e-book is een doorlopend proces

Je werk gaat door lang nadat je je e-book hebt geschreven, bewerkt en gepubliceerd. Als het je doel is om geld te verdienen met de verkoop van eBooks, moet je je boek op lange termijn blijven marketen. Blijf advertenties plaatsen, neem partners aan, geef interviews en onderneem andere acties die het woord over je boek verspreiden.

En hoewel marketing nooit ophoudt, is het veel minder duur om een boek aan een huidige fan te verkopen dan een nieuwe te vinden. Breid je bedrijf uit en zorg dat lezers terug blijven komen door meer boeken te schrijven, producten te maken en lezers die je werk goed vinden meer opties te geven om bij je te kopen.

Het schrijven van een e-book was de beste zet die ik ooit voor mijn bedrijf heb gedaan, maar alleen omdat ik elke stap opzettelijk heb gevolgd. Het kost veel tijd en moeite om het op die manier te doen, maar de beloningen zijn het waard.

Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte van de nieuwste artikelen op deze websit